środa, 7 listopada 2018

Warunki pogodowe powodem rezygnacji przez linie Volotea z lotów na Maderę

Ostatni poniedziałek był koszmarem dla pasażerów maderskiego lotniska. Z powodu silnego wiatru przez kilka godzin nie wystartował ani nie wylądował żaden samolot. Loty, które kierowały się na Maderę były przekierowywane na Porto Santo, Wyspy Kanaryjskie, a niektóre z nich zostały zawrócone na lotniska z których wyleciały. Takie sytuacje w ostatnich czasach zdarzają się coraz częściej, sprawiając kłopot nie tylko pasażerom ale też liniom lotniczym. Jedna z linii zdecydowała, że w związku z niestabilną pogodą przestaje latać na Maderę.

Thierry Ligonnière (dyrektor regionalny VINCI firmy odpowiedzialnej za lotniska w Portugalii)  powiedział podczas posiedzenia Zgromadzenia Ustawodawczego Madery, że rosnąca częstotliwość silnych wiatrów i słaba widoczność jest głównym powodem anulowania lotów na maderskim lotnisku. Opóźnienia te mają "znaczący wpływ" na gospodarkę linii lotniczych. 

"I już są konsekwencje: linia lotnicza - Volotea - ogłosiła, że ​​przestanie latać na Maderę z powodu odwołań lotów spowodowanych przez pogodę", powiedział, zauważając, że "dwie kolejne linie lotnicze mogą podjąć taką decyzję jak Volotea."


Thierry Ligonnière wskazał, że na Maderze odsetek lotów odwołanych ze względów meteorologicznych do września 2018 r. wynosił 4%. W 2012 r. ANA przejęła zarządzanie infrastrukturą lotniskową w Portugalii, od tego czasu liczba lotów dotkniętych złymi warunkami pogodowymi w regionie autonomicznym rośnie: 0,76% w 2012 roku; 1,22% w 2013 r .; 1,63% w 2014 r., 1,38% w 2015 r .; 2,76% w 2016 r .; 3,42% w 2017 roku.



W tym miejscu warto wspomnieć, że Krajowy Urząd Lotnictwa Cywilnego (ANAC) prowadzi badania, które mają na celu zwiększenie limitu wiatru na maderskim lotnisku. Jak przyznaje Thierry Ligonnière jest to sytuacja wyjątkowa, niespotykana na żadnym z 44 lotnisk zarządzanych w kilku krajach przez Vinci, właściciela firmy ANA. 

Jak podkreślił Thierry Ligonnière pomimo warunków pogodowych lotnisko na Maderze od kilku lat notuje wzrost pasażerów, w przypadku Lizbony liczba pasażerów wzrosła o 4% w 2018 roku.

" ANA jest zainteresowana zwiększeniem liczby pasażerów", powiedział, zauważając z drugiej strony, że prowadzone są negocjacje z regionalnym rządem Madery, aby otworzyć rynek dla jeszcze jednej linii lotniczej, która miała by połączyć Maderę z kontynentem.

ANA przekazuje 6% dochodów na zachęty dla linii latających na Maderę aby stymulować częstotliwość i utrzymanie tras, daje to w sumie 900 tysięcy euro (7 centów za pasażera).

"W 2019 roku zamierzamy zwiększyć zachęty do 8% dochodów, aby uzyskać 1,5 miliona euro pomocy finansowej dla linii lotniczych, czyli około 1 euro za pasażera" - powiedział. 

Thierry Ligonnière powiedział, że polityka ANA dotycząca opłat lotniskowych wskazuje na konwergencję cen, w odniesieniu do Madery odnotowano spadek opłat lotniskowych o 6,2% od 2012 r.  

Żródło: RTP Madeira

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz